به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، متخصصان قوانین و سیاست‌های فضا باور دارند که مشکل زباله‌های فضایی، بیش از اینکه یک مشکل فنی باشد، به معضلی برای امنیت ملی تبدیل شده است.

زباله‌های فضایی که در حال گردش به دور زمین هستند، مانعی بر سر راه ماموریت‌های انسان در فضا محسوب می‌شوند. به نظر متخصصان، از آنجا که فعالیت‌های فضایی، در سیاست‌های جغرافیایی زمین ریشه دارند، چالش زباله‌های فضایی، در گرو نظامی‌سازی فناوری‌های فضایی است.

زباله‌های فضایی، اشیای ساخت انسان هستند که از فعالیت‌های آنها در فضا به جا مانده‌اند. به مرور زمان، این اصطلاح، اشیای بزرگتری از جمله ماهواره‌های از کار افتاده، قطعات به جا مانده از فضاپیماها و ابزار مورد استفاده فضانوردان را نیز در بر گرفت.

آسیب‌های ناشی از زباله‌های فضایی در حال گردش و صدمات آنها به تجهیزات و افراد حاضر در ماموریت‌ها، غیر قابل انکار است. زباله‌های فضایی در هر اندازه‌ای که باشند، برای انسان و فضاپیماها، خطرناک و حتی کشنده هستند.

"آژانس فضایی اروپا"(ESA) در سال 2018 تخمین زد که به خاطر وجود زباله‌های فضایی، حدود 500 مورد شکستگی، برخورد، انفجار و یا قطعه قطعه شدن فضاپیماها رخ داده‌ است.

گفتنی است که برخی از این اتفاقات، ناشی از تصادف‌های فضایی هستند و هر تصادف فضایی، بیش از 2300 قطعه زباله از خود به جا می‌گذارد. به گزارش ناسا، نخستین تصادف فضایی در سال 1996 و با برخورد یک موشک تقویت‌کننده اروپایی و یک فضاپیمای فرانسوی پیش آمد. همین تصادف، زباله‌های فضایی بسیاری را به جا گذاشت و تصادفات بعد نیز تاثیر بزرگی بر افزایش زباله‌ها داشت.

به گفته متخصصان، با نظامی‌سازی فناوری‌های مربوط به این زمینه، ممکن است پاکسازی زباله‌های فضایی، به شکل‌گیری جنگ منجر شود.

 انتهای پیام

منبع